جدایی...

هنوز هیج مطلبی نخوندم راجع بش.. و تمام افکارم ماله خودمه..اصلا علاقه ای به نوشتن دربارش ندارم یا حتی خوندن...می خوام فقط فکر کنم اونم تنهایی...

اینایم که نوشتم به حساب ابن بذارین که داشتم می ترکیدم...

دروغ.. تنها واژه ای که می تونه احساساتمو جهت بده..این همه آدم که هیچ کدوم با هم رو راست نیسن... فرهادی خوب می شناسه ما ها رو و جسارت عجیبی تو این همه رک گویی داره... واقعا این قدر کثافت که روی در و دیواره دورو برمونه گفتن داره! این نقد خیلیاس به کارای فرهادی.. اما خوبه گاهی بیبینیم خودمونو از یه جای دیگه شاید از زاویه یه دوربین..

همه چیز اونقدر خوبه که نمی خوام بی خود بازش کنم.

نگاه می کنی به خطوط شکسته ی صورت یه مرد و فکر می کنی وقتی دستای سیمین و به اون محکمی گرفته بازم الزایمر داره یا نه...!تو یه خونه ای اما همه دارن از پشت شیشه به هم نگاه می کنن و اینه انتخاب درست یه کارگردان از معماری برای هدفش...

اون جایی که نادر انتخاب رو می ذاره برای دخترش فکر می کنی که آدما چقدر می تونن سنگدل باشن حتی با تمام احساسات علی و مهربونشون...

هیچ جای فیلمای فرهادی از هیچ قهرمانی خبری نیست و این تمام لذتیه که از واقعیت تلخ دو رو برمون می بریم... چقدر سخته که پشت یه دوربین بشینی و همه ی اون چیزایی که هیچ وقت نمی بینیو تو حلقت فرو کنن.گر بگیری و پاتو مرتب تکون بدی.. اون قدر عصبی بشی که نتونی لذت تماشا رو هضم کنی و به این فکر کنی که دنیا چقدر گنده...

_ پیمان معادی بی نظیره اینجا تو بازی جدا زیر پوستیش ولبخندی که هم هست و هم نیست...

_ ساره بیات یه زن که تو تمام بی کسیش می تونه تبدیل به شخصیت محکم اوایل فیلم و زن ضعیف پایانش بشه.

_ لیلا حاتمی عالیه با نشون دادن یه زن ترسوی ایرانی که فقط منافع خودش براش مهمه .. و با بازی ای ساده اونم ساده تر از اون چیزی که فکرشو کنی..

_ و شهاب حسینی مثل همیشه عالیه... یه مرد که می خواد شریف باشه اما دست روزگار اونو طوری بازی می ده که محو می شه.

تزلزل آدما، دو گانیگی شخصیت ها، و دروغ اونقدر روون تو فیلم نامه هست که هیچ نیازی به تحلیل نداره و جالب ترین نکته ی فیلم اینه که هیچ نکته ای نداره یعنی ساده ی سادس... اون قدر که وقتی پای تماشاشی اصلا گذشت زمان و حس نمی کنی اصلا حس نمی کنی داری فیلم می بینی . و این فضا از فیلم درباره ی الی دور شده.. اون جا داری یه فیلم میبینی به معنای واقعی و عالیش و اینجا یه زندگی...

و سادگی و در عین حال جذاب بودن جزو محالاته...

و.. و.. و...

از سینما که زدم بیرون یه جور بودم مثلا شاید بشه گفت هنگ... فکر میکردم به آشپزخونه ی حقیری که حقرت رو برای یه مرد کامل می کنه و ضجه های یه زن که تمام چیزی که از زندگی نداشت رو هم از دست داده و مرد و زنی که با نگاه نیمه گناه کار و متعجبشون فقط تونسن یه جدایی رو شکل بدن...

وقتی رسیدم خونه تا خود صبح داشتیم درباره ی جدایی نادر از سیمین حرف می زدیم_ با خواهرم_

پانوشت 1_ یعنی لذتی بالاتر از دیدن فیلم تو تاریکی سینما و بعد تا صبح راجش به گپ زدن هست... یه لذت ساده..

پانوشت 2- تیتراژای فیلم عالین آخری بهتر از اولی.. پر از تردید و...

پانوشت3- هیچ موزیکی نداره این فیلم و این عالیه و باید بگم سخت.. که در مورده فرهادی چیز جدیدی نیست.

 

 

/ 9 نظر / 9 بازدید
میثاق

متأسّفانه هنوز ندیدم این فیلمو[عینک]

صالح

نقش و شکل مذهب در جامعه‌ی ایران و رابطه‌ی آن با اخلاق، اینکه مذهب مردم ما عملگراتر، موثرتر و غیرمنطقی‌تر! از افکار ماست.. آنجا که دروغ دختر به قاضی طبیعی‌ترین کار از نظر ما (تماشاگر ایرانی) است. رفتارهای نامتناسب و سردرگم ما در برابر مدرنیسم.. گم‌شدگی‌مان در اداهای شهرنشینی و ارزش‌های نداشته‌ی سنتی.. آرایش موی سر معادی را با ریشش مقایسه کنید.. نماد همین تضاد است، به اصرار او به نگه داشتن پدرش در خانه.. آیا سنتی است؟ دخترش را وادار می‌کند بنزین بزند.. مدرن است؟ خشونت فیزیکی دارد.. سنتی است؟ وقتی مجبور می‌شود کوتاه می‌آید.. مدرن؟ ساره بیات هم نقش و هم کاراکتر عالی بود. شهاب حسینی کاراکتر سطحی داشت نسبتن مخصوصن اغراق هاش خوشایند نبود. به فیلمبرداری نتونستم دقت کنم هر چند اگه دقت هم می‌کردم به نتیجه‌ی مهمی نمی‌تونستم برسم چند روزی فکر من را هم مشغول کرد شاید بعد از یک بار دیدن برای حرف زدن زود باشد . هر چند از بقیه ی فیلم‌های یکی دو ساله اخیر بهتر بود ولی درباره‌ی الی را بیشتر دوست داشتم

من درباره الی رو بیشتر دوست داشتم.ولی به قول تو همچی زیادی ساده است.ولی موضوش رو خیلی دوست داشتم, دروغ ریشه همه گناهاست و متاسفانه قبحش برامون ریخته.....باورت نمیشه همه تو سینما منتظر بودن که تیتراژ تموم بشه شاید معلوم بشه دختر کی رو انتخاب میکنه!هیچکس نمیرفت!!!

زینب

راست که میگن برلین هر فیلم ایرانی که توش بدبختی ایران نشون بده جایزه میده؟

زینب

اونی که اسم نداره من بودم دوست جون×××

کافـــــه....

تو بگو یک دروغ ساده ...حتی زمان حمایت ذاتی یک مادر از فرزند... عامل ریختن زباله ها روی پله چرا باید تغییر می کرد؟ چرا باید دروغ گفت...حتی به این کوچکی!!! از متن تان لذت بردم

فانوس در یایی

سلام کلا باهات موافقم پیشنهاد می کنم نقد فیلم و صحبت های خود فرهادی را بخوانی . خیلی دوست دارم دوباره برم ببینمش

babak

be manaye vagheii hal o rooze ma. . doroogh. . . emrooz matni az aghaye beyzaei khondam shayad inja jash nabashe vli birabtam nis احتمالا واقعیت کلمه‌ای است که همه به کار می‌بریم. سکه‌ای است که همه خرج می‌کنیم. ولی منظورمان از واقعیت واقعا واقعیت نیست، بلکه مصلحت است. واقعا نمی‌خواهیم کسی همه واقعیت را بگوید، آن قسمت از واقعیت را می‌خواهیم که فعلا صلاح است. به تعابیر مختلف؛ موثر است، یا سازنده است، یا امیدوارکننده است، یا پویاست، یا متعهد است، یا ما خوش داریم، و دست آخر ممکن است اصلا ربطی هم به واقعیت نداشته باشد. و مهم است که همۀ ما زیر اسم واقعیت این کار را می‌کنیم bazam mamnoon ke ehsasetoono be in zibaei bayan karrdin